Varje år i oktober månad då vi har en träff ägnar vi tiden åt att slå in 50 st julklappar. Scoutgillet har engagerat sig i detta sedan 2005. Läkarmission är den organisation som ombesörjer att inslagna julklappar kommer till barn i Ukraina, Moldavien och Rumänien. Julklapparna innehåller bl a rit- och skrivblock, blyertspenna suddgummi samt hygienartiklar som tvål, tandkräm och tandborste. Varje paket innehåller 11 st saker som läggs ihop till ett paket som blir en liten julklapp omgärdat av julpapper och ett snöre.

Läkarmissionen kallar denna hjälp för Auktion Julklappen. Många föreningar, skolklasser och enskilda personer är engagerade i denna behjärtansvärda insats. Man skall komma ihåg att de barn som får julklappar kommer från mycket fattiga föräldrahem. Vill du veta mer om Aktion Julklappen kan du gå in på Läkarmissionens hemsida här.

Tyvärr blev denna aktivitet inställd 2020 på grund av Coronapandemin. Vi får avvakta hur det blir under 2021.