Ett Scoutgille kan variera i storlek. Det största Scoutgillet i Sverige idag är Kristianstad, som har  81 medlemmar. Vårt Scoutgille har 34 medlemmar.

Scoutgillet tillhör S:t Georgs Scoutgillen i Sverige (SGSS). Idag finns det 19 Scoutgillen i Sverige med ca 570 medlemmar.

Sverige är indelat i 7 st regionen, Norrland, Bergslagen, Stockholm, Västra Svealand, Västra Götaland, Östra Götaland och Skåne. Scoutgillet ALE lutar sig mot region Skåne.

Vårt Scoutgilles gilleråd (styrelse) består av en Gillemästare (ordförande), en Gilleskrivare (sekreterare), en Skattmästare (kassör) samt ytterligare 2 ordinarie ledamöter och 2 suppleanter.

Gillerådet träffas ca 4 gånger per år för att fatta kloka beslut som alltid skall vara till Gillemedlemmarnas fördel. Det kan vara beslut om ekonomi, aktiviteter mm.